Dodge Nitro: Babytruck
Loni zaútočila svým modelem Caliber na evropské trhy tradiční americká značka Dodge. Nyni 107 let poté, co se John a Horace Dodge rozhodli přejít od výroby jízdních kol k automobilům, přichází nové SUV, které dostalo do vínku jméno Nitro.
Zpředu připomíná mohutnými nárazníky a blatníky zmenšeninu klasického amerického trucku, zezadu zase zaujme čistými liniemi bez zbytečných designérských výstřelků. Na první pohled zaujme masivní kříž rozdělující chladič, který zdobí znak značky v podobě berana se zakorucenými rohy. Aneb, jak sami tvůrci říkají, "Chyť život za rohy". A Dodge Nitro svojí originalitou nesporně zaujme nejednoho motoristu. Kola vozu jsou posunutá co možná nejvíce do jeho rohů. To zaručuje nejen lepší jízdní vlastnosti, ale také zvyšuje schopnosti v terénu. K dispozici jsou v závislosti na modelu a výbavě kola o průměrech 16, 17 a 20 palců.
Ceník a výbavy Dodge Nitro najdete ZDE.
Nejvýše postavený model Dodge Nitro R/T je standardně vybaven sportovně laděným zážehovým motorem V6 SOHC s objemem 4,0 l. Šestiválec s úhlem rozevření válců 60 stupňů disponuje čtveřicí ventilů na válec, nabízí výkon 191 kW (260 k) při 6000 min-1 a točivý moment 360 Nm při 4000 min-1. Motor je zvětšenou verzí šestiválce 3,5 litru používaného ve dřívějších modelech Chrysler Group. Tento motor je standardně spojen s pětistupňovou samočinnou převodovkou s elektronickou volbou převodového stupně v samočinném režimu. Kromě toho je k dispozici také možnost manuální převodovky.
Modely Dodge Nitro SE a SXT jsou vybavovány zážehovým šestiválcem SOHC 3,7 l. Vidlicový šestiválec má úhel rozevření válců 90 stupňů a byl posílen zejména v nízkých otáčkách a důslednou optimalizací byla snížena jeho hlučnost. Novinkou je ventil zpětného vedení spalin, který snižuje spotřebu paliva. Motor s dvojicí ventilů na válec nabízí výkon 151 kW (205 k) při 5200 min-1 a točivý moment 314 Nm při 4000 min-1. Na celkově úsporný provoz byla naladěna také čtyřstupňová samočinná převodovka, což upřímně řečeno v době 6ti nebo i 7mi stupňových automatů není moc.
Očekává se, že nejatraktivnější pohonnou jednotkou na evropských trzích bude zcela nový turbodiesel se vstřikováním Common-Rail o objemu 2,8 l. Tento čtyřválec je druhou generací motoru CRD (často označovanou jako "Panther"), která má objem 2777 cm3 a čtveřici ventilů na válec ovládanými řemenem poháněnou dvojicí vačkových hřídelí. Tato motorizace bude k dispozici buď v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou nebo s pětistupňovým automatem. Maximální výkon je 130 kW (177 k) při 3800 min-1 a točivý moment 460 Nm při 2000-1. Kombinovaná spotřeba má mít podle výrobce hodnotu pouhých 8,6 l/100 km. Dodge Nitro je vybaven připojitelným pohonem všech kol (2WD a připojitelný 4WD). Ve druhém režimu umožňuje v extrémních případech rozdělit sílu motoru mezi nápravy v poměru 50:50.
Interiér už na první pohled vyniká prostorností. Příjemným překvapením jsou použité materiály, kdy se americké vozy i zpracováním začínají rovnat evropským autům. Interiér je, jak je zvykem, patřičně variabilní, o což se starají i v poměru 60/40 dělená a sklopná zadními sedadla, stejně tak jako vpřed sklopné opěradlo sedadla spolujezdce. Užitečnou "maličkostí" je u verzí SXT a R/T vysouvací podlaha zavazadlového prostoru LOAD `N GOTM. Tu lze pro usnadnění nakládání zavazadel lze o 457 mm vysunout z vozu a její nosnost je 181 kg. Zavazadlový prostor má v nejmenší konfiguraci objem 389 l a sklopením druhé řady sedadel ho lze zvětšit až na 1994 l.
Nitro nabídne kromě prostoru a praktičnosti i zábavu. O tu se postará originální multimediální systém MyGIGTM. Jeho barevný TFT displej (65 tisíc barev) je elektricky výklopný. A umožňuje zobrazovat své informace ve dvoj- nebo trojrozměrné grafice. Standardní výbavou je také monitoring a zobrazování dopravních informací, stejně tak jako nové možnosti pro přehrávání hudby, zvuků, filmů a obrázků. Na jeho pevný disk je možné uložit až 20GB dat, tedy map a navigačních podkladů, fotografií nebo až 1600 písní. Lze také nahrát až tříminutové hlasové poznámky pomocí mikrofonu integrovaného ve zpětném zrcátku, v zaparkovaném autě přehrávat filmy. Součástí je také také hands-free sada UConnect s bleutooth umožňující do systému. Na přání se lze také vybavit multimediální systém pro zadní sedadla VES (Video Entertainment System) umožňující individuální sledování filmů, muziky nebo využívání externích audio/video zdrojů.
Dodge Nitro bude nabízen od 769 000 Kč ve verzi SE s motorem 3.7L V6. Daleko zajímavější a žádanější verze ale bude verze s nafotvým turbodieslem 2.8, která verzi SE prodraží o pouhých 30 000 Kč. V případě, že si budeme přát automatickou převodovku, připlatíme dalších 50 000 K
Komentáře
Přehled komentářů
Cest a slava JA nevim jestli mohu svami souhlasit ja, mam Mitsubishi-L200 a podle meneni nic lepsoho ikdys sem mel moznost srovnat jeste dve znacky a mohu spotesenim konstatovat ze Japonsko produkuje nejlepsi auta i co se tice motorek
Nitro
(Viki, 30. 11. 2008 14:43)Dnes jsem ho viděl a zaujal mně dost. Nevím jak moc se zlepšila kvalita zpracování, technologií.. která jako tradičně u amerik za Evropou a Japonskem hoodně zaostávala, ale design je cool!
Dodge Nitro
(Knedloušek, 3. 8. 2008 21:47)
ahojky,Dodge Nitro je tvarem a vzhledem typicky amerika ale i v Evropě se mu velice daří a to je dobře protože to je pravý "teréňák"
ahoj Knedloušek
dodgen nitro
(johny, 15. 3. 2008 7:58)ahoj, dodge nitro je neco uzasneho.konecne poradny americky kocar v evrope.osobne vlastnim jeep grand cherokee,ale tohle je proste bomba.
Dodge
(Nio, 5. 10. 2009 8:00)