Jdi na obsah Jdi na menu
 


25. 8. 2007
Až potkáte na dálnici malého zeleného peugeota, kterému z kufru čouhá kabel do zásuvky, není to omyl. Bližší průzkum odhalí, že na autě není "v pořádku" víc věcí. Chybí mu výfuk a namísto vrnění motoru se zpod kapoty ozývá jemné zurčení potůčku. Právě máte tu čest s elektromobilem.

Obyčejný, lehce omšelý Peugeot 106 není třeba blíže představovat. Z výroby se odporoučel v roce 2004.

"Kabel, který visí z kufru stošestky, je poznávací znamení," říká majitel elektrostošestky Jaromír Vegr. Když před ním na adresu jeho auta vypustíte z úst slovo "přestavba", nevrle se ošije. "Není to žádná přestavba! Křižíkův automobil koncem devatenáctého století taky jezdil nejdřív na elektřinu. Elektromobily tady byly a jezdily prostě dříve," říká.

Čadící motor se pod kapotu dostal díky panu Benzovi. Počátkem 20. století spalovací motor svou bitvu s elektromobilem prozatím vyhrál. Válka ale ještě podle mnohých není u konce.

Jízda je měkká
Usednete za volant a všechno je jak v jakémkoliv jiném autě. Nohy se vám zamotají do pouhých dvou pedálů stejně jako u auta s automatickou převodovkou. Pravá ruka ale nenahmatá ani volič automatu, který obvykle zaujímá místo řadicí páky.

Elektromobil Peugeot 106

Otočíte klíčky a v kapličce pod volantem na řidiče mrknou jiné kontrolky, než na které je řidič běžně zvyklý. Upozorní tak na další odlišnost od obyčejného spalovacího vozu.

Rychloměr zůstal na svém místě, druhý velký budík ukazuje, kolik "šťávy" ještě zbývá v akumulátorech.

Nahoře uprostřed je další důležitý budík, který kočímu elektrokoní říká, nakolik vybíjí baterie a kdy je auto rekuperací při zpomalování opět dobíjí.

Nalevo a napravo jsou ještě velké kontrolky, které ukazují, zda se peugeot rozjede dopředu, nebo dozadu.

Směr, kterým se autíčko vydá, volíte tlačítkem na středovém panelu hned vedle pravého kolena. Vše jako v obyčejném autě, jízda na elektřinu je ale oproti benzinu nebo naftě příjemně měkká. Majitel auta s ním svou manželku každý den posílá do práce.

Když se chcete rozjet, musíte šlápnout na proudový pedál, samo se auto nerozjede. Když při jízdě uvolníte nohu na plynu, auto začne vcelku razantně zpomalovat, s trochou cviku se dá naučit jezdit téměř bez použití brzdového pedálu.

Hbitý tichošlápek
Výhodou elektropohonu je maximální nabídka kroutícího momentu již od "nulových" otáček, na zelenou ze semaforu vypeláší dřív, než ostatní nahmatají řadicí páku. Jede maximálně skoro stovkou, pro přesuny po městech je to až moc a mezi vesnicemi akorát.

Při pojížďkách ve městě musíte být obezřetní, chodci se kromě zraku spoléhají také na sluch a mohou vás za volantem bezhlučného auta přeslechnout.

Bimbající koncovka trčící z kufru je sice jen na ozdobu, kabel ale přesto využijete: při "tankování". Pomyslná nádrž, do které čepujete elektrony ze zásuvky, je pod dvířky v pravém blatníku.

Když druhý konec kabelu zapojíte do elektrické sítě, na přístrojovce se rozsvítí zelená kontrolka. Je vhodné si ale dobíjení s majitelem zásuvky domlouvat předem. "Benzínek je hodně, ale zásuvek ještě mnohem víc," říká Jaromír Vegr.

Baterky jsou uložené pod kapotou a pod podlahou kufru, do kterého nacpete stejných 215 litrů zavazadel jako do obyčejné stošestky.

Kilometr za dvacetník
Nabíjení trvá asi čtyři hodiny, když budete auto nabíjet na "noční" levnější proud, vyjde kilometr na dvacetník. V zimě se o topení stará benzinové teplovodní nezávislé topení.

Původní cena vozu činila něco přes milion. "Díky vysoké ceně byl vymyšlen zvláštní druh financování, kdy zákazník platil jen cenu auta bez baterií," vysvětluje Jaromír Vegr.

"Na ně pak dostal výhodný splátkový kalendář a náklady s tím spojené byly hrazeny z části z francouzského státního fondu na podporu alternativních pohonů a z části firmou PSA," dodává.

Auto pro premiéra
Dnes se dá ojetý elektropeugeot koupit od čtvrt milionu výš, kupují je hlavně nadšenci, kteří jsou už svým milionovým vozovým parkem znudění a chtějí něco netradičního. Tmavě modrý elektroPeugeot 106 řídil kdysi například i belgický ministerský předseda.

Baterie mají životnost 2 až 2,5 tisíce nabíjecích cyklů, malý peugeot na ně tedy najede přibližně 250 tisíc kilometrů. Když si půjdete koupit do servisu Peugeot nové baterie, vyjde šest článků na 130 tisíc, auto jich potřebuje 20.

Pokud budete chtít auto servisovat v běžné opravně Peugeotu, dá to chvíli práce. Servisy na své elektromobily techniku a diagnostiku mají, vesměs se s nimi ale nikdy nesetkaly.

Elektromobil Peugeot 106

Zeleně metalízovaný testovaný elektromobil je vlastně taková francouzská skládanka: mechaniku dodal Peugeot, elektrický pohon řízený počítačem Sagem, nikl-kadmiové baterie firma Saft a ostatní díly jsou také francouzské provenience.

Elektromobil Peugeot 106

Kromě stošestek ještě koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot vyráběl také elektrická saxa, berlinga a partnery, celkem jich na silnice vyjelo pět tisíc.

Elektromobil Peugeot 106

V tuzemsku jezdí odhadem dvacet elektromobilů, kromě jmenovaných francouzských modelů také české favority (maximálně 7 kusů) a na registraci v Česku zatím marně čekající Volkswagen Golf třetí generace (vyrobeno jich bylo 140 a jmenují se citySTROMer).

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

elekrtromobil

(Jméno:, 21. 10. 2007 14:57)

mno fajne auto