Základní fakta o Trabantu
Základní fakta o Trabantu:
Vyráběl se v
letech: 1958-1991
Počet vyrobených kusů:
přes 3 miliony
Nejprodávanější model: P601
Výkon
motoru: 23 koní (P601)
Maximální rychlost:
100 km/h (P601)
Čekací listina na koupi v NDR: až
18 let
Trabant je jedna ze značek
vyráběných v minulosti automobilkou Sachsering v saském městě Zwickau.
V předválečném období patřila továrna automobilce Horch, která se
zabývala výrobou luxusních vozidel. Po 2. světové válcer byla továrna
Horch zabrána Sověty a po krátkou dobu se v továrně vyráběly rovněž
vozy IFA F8 a IFA F9, vycházející z předválečného vozu DKW F8. Jejich
výroba byla ovšem převedena do automobliky AWE v Eisenachu, kde se z
nich v roce 1956 zrodil automobil s pojmenováním Wartburg. Od roku 1955
se ve Zwickau vyráběly luxusní automobily s označením P240 Sachsenring.
Tyto vozy byly určeny zejména pro prominentní představitele
východoněmeckého režimu a byli vytvořeny i otevřené modely pro vojenské
přehlídky. Výraznějšího rozšíření tyto vozy ovšem nezaznamenaly a v
duchu uplatňované politiky byla dána přednost vývoji skutečně lidového
vozidla.
Předchůdce Trabantu s označením P70 byl rovněž postaven na základech
automobilu DKW F8. Vyráběl se ve třech variantách: limuzína, coupé a
combi. Poprvé u něj byla použita karoserie Duroplastu, ketrá se v
budoucnosti stala typickou známkou Trabantů. V roce 1957 byl představen
Trabant 500 (P50) a ke konci roku 1959 byla ukončena výroba modelu P70.
V roce 1962 byla představena verze P60, která se od svého předchůdce odlišovala jen minimálně. Teprve v roce 1964 byal karoserie Trabantu významně přepracována a výsledkem se stal Trabant 601 (P601). Ve své podobě , jen s malýmy změnami byl Trabant 601 vyráběn až do července roku 1990. Ve své době byl Trabant 601 velmi progresivním automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání byla montována poloautomatická převodovka Hycomat. Trabant 601 byl k dostání s dvěma stupni výbavy (S nebo de Luxe) a ve dvou karosářských variantách- Limousine a Universal (Combi). Mimo to byla vyráběna i verze Tramp s plátěnou střechou a plátěnými dveřmi, která byla využívána východoněmeckou policií a později byla k dispozici i v civilním provedení.
Během celého období výroby docházelo jen k minimálním inovacím, přestože byla připravena celá řada velmi zdařilých prototypů. Jedinou výraznější inovací bylo zahájení montáže čtyřtaktních motorů Volkswagen v roce 1990, při které i karoserie prodělala drobné omlazení. Trabant 601 se tak dočkal označení Trabant 1.1.
1
(1, 19. 6. 2011 19:16)